Stewart Island.

26 januari 2015 - Oban, Nieuw-Zeeland

In Bluff bleven we een nacht in een backpackers. De volgende ochtend namen we de boot naar Stewart Island. De auto bleef achter. Schitterend weer dus een kalme overtocht van rond een uur. Onderweg zagen we 2x een groep pinguins in het water en een Shearwater, een groot uitziende meeuw die op de eilanden leeft en waarvan de jonkies nog steeds op het menu staan voor feestelijke aangelegenheden van Maori.
Kurt, van wie het huisje is dat we huren, stond ons op te wachten in Oban, Halfmoon Bay. Hij kreeg een walchelijke uitbrander van de plaatselijke macho agent, omdat hij zijn auto niet bij de boot mocht parkeren. Onze spullen konden we alvast in het huisje kwijt, zijn ouders waren nog aan het schoonmaken. Zodra we naar binnen konden namen we de zwemspullen mee om te zwenmen en relaxen op het dichtst bijzijnde strand. Kurt is een visser en woont onder ons huisje. Er wonen ongeveer 400 mensen op het eiland. Er is één supermarktje, een hotel, een bibliotheek en een soevenierswinkeltje. De meeste mensen leven van het toerisme of als visser. Het eilandje heeft schitterende zandstranden, heel veel vogels omdat de ratten, possems, hermelijnen en wezels hier zo goed als uitgeroeid zijn. Dat is ook de reden dat de kiwi hier vrij kan leven. De eerste avond gingen we kiwispotten. Het rugbyveld was de dichtsbijzijnde plek waar ze vaak gezien worden. Deze avond hadden de kiwi's andere plannen en stond een handjevol mensen met een rood stukje cellofaan (om de kiwi's niet te storen) over hun zaklampen wortel te schieten op een inmiddels vochtig veld. We waren de laatsten die naar huis gingen en hadden alleen een egel gezien. Voor ons huis is bush en daarachter is de zee. We zien van alles voorbij vliegen en sommige vogels komen zelfs langs voor een pinda. Zo ook een Kaka, een schitterende vogel, familie van de Kea. Deze blijkt al zo tam te zijn dat hij de pinda voorzichtig uit je hand pakt. Mooi om te zien hoe behendig hij beide helften uitschraapt. De Kereru (een hele grote duif) vliegt ook veel voorbij, het is een beschermde vogel hier. Vandaag hebben we tijdens onze wandeling kleine blauwe pinguins gehoord en heel veel Tui's gezien. Morgen gaan we met een bootje naar Ulva Island, een vogelreservaat.
We hebben geen wifi in het huisje dus post ik het voor de plaatselijke bieb waar het wel beschikbaar is

1. Carla Pool:
    26 januari 2015
    Geweldig mooi en wat zitten jullie fijn. liefs. Carla
  2. Anand:
    26 januari 2015
    Wat kan jij prachtig schrijven zeg.Ik lees het in beelden terug. Stiekum ben ik een beetje jaloers, geniet van jullie vrijheid en ik kijk uit naar het volgende belevenis.DIKKE KNUFFF
  3. Marianne:
    26 januari 2015
    Werkend op de vakantiebeurs veel van de wereld gezien........ , maar het haalt het niet bij jullie vakantieverhalen. Ik geniet mee en ben blij dat jullie op deze manier jullie ervaringen delen!!!!!
    Lieve groet, Marianne
  4. Willij:
    26 januari 2015
    Hallo lieve avontuurlijke vrienden.Geweldig en lof voor de uitgebreide informatie.XXX
  5. Mihai Dumitru:
    7 maart 2015
    Dit is een plekje waar je lekker van je pensioen zou kunnen genieten, paradijs op aarde!