Na Vilhosc

18 augustus 2021 - Porté-Puymorens, Frankrijk

Vanuit Roger zijn we vertrokken naar Forcalquier,  een mooi dorpje met een aardige klim naar de citadel waar ook een 'open' carillon staat. Het 360° panorama is de moeite waard. Er staat zelfs een pijl richting Amsterdam.

Het is zo warm dat we de volgende dag op zoek gaan naar een plan d'eau en die vinden we bij Manosque. Heerlijk koel water...We vinden een cp naast de begraafplaats in Villeneuve.

Lacoste is de volgende plaats voor een overnachting onder hoge bomen. Een prachtig oud dorpje, nauwe straatjes van wilde keitjes en kinderkoppen. Hier zit aardig wat geld gezien de luxe auto's en ateliers, oa van Pierre Cardin. We lopen naar het kasteel van marquis de Sade waar het uitzicht prachtig is. Er staan ook wat grote kunstwerken.

De dag daarna bezoeken we het volgende dorp Ménerbes. Een langgerekt dorp op een rotsheuvel. Phil had een boek gelezen (een jaar in de Provence) waar deze plaatsen in genoemd werden.

Op de 'air de cc' in Gordes staan we naast een stel Nederlanders waar we gezellig mee aan de klets raakten. We bezoeken het Village des Bories,  een (museum) dorp (met Unesco bescherming) waar geen cement of klei werd gebruikt bij het bouwen van de huizen en stallen. Mooie bouwwerken van slechts gestapelde stenen. Hier moesten we voor het eerst onze QR vaccinatie codes laten zien.

Gordes zelf bekeken we de dag erna. De ligging is prachtig en het wordt goed bezocht door toeristen. Weer terug komen we erachter dat de koelkast niet werkt. Het gas is nog niet helemaal op maar we zetten de camper op de keggen omdat we toch aardig schuin staan en het probleem is opgelost. Toch ook maar snel een Franse gasfles halen voordat ons gas echt op is. Het vullen van buitenlandse flessen is hier verboden.

De volgende dag toetsen we de aire municipal in van Vallabreques. Helaas komen we in een doolhof van hele smalle en doodlopende straatjes (door 'route barree') terecht waar we rondjes blijven rijden door de navigatie. Zelfs op de meest kleine weggetjes mag je hier 80 rijden dus de navigatie geeft die ook aan. Slechte smalle wegen met diepe gaten waar we soms niet harder dan 30 kunnen. We besluiten helemaal om te rijden via Avignon en komen zo uit dit gebied. Bij een intermarché huren we alvast een grote gastank die we vastbinden aan de achterkant van de passagiersstoel. Bij de Aire municipal komen we zowaar dezelfde Nederlanders weer tegen en wederom wordt het een gezellige avond.

5 augustus rijden we verder zuidwaarts naar de Camargue langs kastelen en wijngaarden naar Vestric et Candiac en staan op een veld onder bomen achter een wijnhandelaar.

Voor ons doen rijden we vroeg weg (10 uur) richting kust. Het landschap is vlak met rijstvelden, rietkragen en veel maneges met witte paarden. We stoppen bij Saintes-maries-de-la-mer om daar 2 nachten te blijven maar het is zo'n fijne plek dat het er 4 worden. We staan pal aan zee met een heerlijk zandstrand en mooie baaien en de zee is superkalm. In het dorp worden veel shows gehouden door flamenco dansers en paarden waar jonge gasten al galopperend onder het paard doorkruipen en allerlei andere capriolen uithalen. Wij gaan op de nok van het kerkdak zitten (l'eglise forteresse) en genieten zo van het uitzicht. Er is ook een arena voor stierengevechten. 's Avonds vliegen er veel steltkluten over en lopen we langs het strand om bij de 'petit Rhone' de zon onder te zien gaan. We zien zowaar een school dolfijnen.

Tijd om ook deze plek te verlaten en we bezoeken het Parc Orthologique waar we verschillende soorten vogels zien. Veel flamingos,  allerlei soorten reigers, lepelaars, ooievaars, steltlopers en kluten maar ook families beverratten. We overnachten in Gallician achter de havenmeester van Port Plaisance, de cp van Vauvert. Het is een heel klein dorp met ook een arena voor stierengevechten.

We willen verder naar het westen en volgen wijnroutes naar Pézenas. We vinden een oubollige camping maar mèt zwembad en dat voelt bijna noodzakelijk met 37*C. In de camper is 39*C het hoogst gemeten...ik kan er niet zo goed tegen...

Via Beziers rijden we naar Ginestas, naar een cp aan de haven 'port du Somail aan het 'canal du midi'. Dit kanaal verbindt de Atlantische oceaan met de middellandse zee. De navigatie geeft ons weer een uitdaging over een heel smal schuin stenen bruggetje. De plek aan het kanaal is mooi maar we besluiten niet te blijven overnachten en rijden verder richting Minerve. Dit was vroeger een katharenstad, hoog op rotsen gebouwd en af te sluiten van de buitenwereld door 2 kloven en een ophaalbrug. De katholieken hebben het ooit omsingeld en (net als bij Masada) werd de plaats afgesloten van voedsel en water. Er staat een replica van een katapult aan de andere kant van de kloof. De mensen wilden zich niet bekeren tot het katholicisme en lieten zich nog liever verbranden op de brandstapel. Het is extreem warm en ik douche koud en zet de ventilator op mn lijf om van de hitte af te komen. Savonds konden we tot laat buiten zitten en genieten van de sterrenhemel met de vele vallende sterren.

Rond 9 uur gaan we aan de wandel in Gorge du Brian, een kloof naast Minerve en naar de Pont naturel, 2 achter elkaar liggende grotten. Een supermooie wandeling in een betere temperatuur.

Ik schrijf een andere keer wel verder. Later vandaag, de 18e, gaan we Andorra in en zet ik mn mobiel uit omdat de prijs van roaming 250% gestegen is

1. Ria:
    18 augustus 2021
    Prachtig, schitterende foto,s hoor!
  2. Petra Jongejan:
    18 augustus 2021
    Wat een mooie foto’s; je ben er echt heel goed in. Vive la France, wat een mooi en gevarieerd land toch!
  3. Anne-lies:
    18 augustus 2021
    Fijn weer je verslag te lezen en
    te horen dat jullie het naar jullie zin hebben! Geef ons hier maar wat warmte!
  4. Femke:
    19 augustus 2021
    Leuk om te lezen! Geniet lekker van de mooie omgeving en de zon! Liefs van ons.
  5. Nienke:
    23 augustus 2021
    Ik moest ff nadenken over het zitten op het dak van een kerk... alsof het heel vanzelfsprekend is... 😂😂 Daar dus wel!
    Verder prachtig allemaal! Heerlijk!
  6. Carla Pool:
    23 augustus 2021
    Geweldig allemaal, rijstvelden? dat had ik niet gedacht.
    Het klinkt allemaal heel fijn, behalve die hitte af en toe, fijn dat er zwembaden, douches en ventilatoren zijn. :-)
  7. Marianne:
    24 augustus 2021
    Wat is Zuid -Frankrijk toch mooi! Ben weer even mee op reis geweest...
    Wens jullie nog veel mooie, niet te warme dagen!!!!!
  8. Astrid:
    26 augustus 2021
    Mooie foto's! Heel leuk om te lezen naar welke plekken Joint jullie brengt en wat jullie zoal zien en beleven deze reis🤗
  9. Yvonne:
    26 augustus 2021
    Dank je...het schrijven loopt achter op de foto's
  10. Yvonne:
    26 augustus 2021
    Dank je. We zitten nu nog hoog in de bergen en daar is het heerlijk weer...niet lang meer voordat we uit de Pyreneeën gaan...
  11. Yvonne:
    26 augustus 2021
    Wij wisten ook niet dat er in de Camargue zoveel rijstvelden waren Carla, en heel veel wijngaarden...
  12. Yvonne:
    26 augustus 2021
    Het is ook hier niet gebruikelijk om op de nok van een kerkdak te zitten hoor Nienke ;) het liep ook heel schuin dus je moest nog uitkijken om er niet af te glijden
  13. Anne Marie:
    30 augustus 2021
    Prachtige omgeving daar! Dank weer voor de prachtige foto's.
  14. Joop:
    14 september 2021
    Zijn jullie ook bij de 9 sluisjes geweest?
  15. Yvonne:
    14 september 2021
    Nee, helaas, niet gezien. We wisten niet van het bestaan van de 9 sluisjes. Voor een volgende keer als we daar in de buurt komen...
  16. Joop:
    15 september 2021