op weg naar Reefton

11 januari 2015 - Reefton, Nieuw-Zeeland

We vertrekken richting Reefton, stoppen onderweg bij Brunner Mine Site waar kool werd gewonnen in de laatste helft van 1800. Interessant te lezen waar ze alle mijnwerkers vandaan haalden (GB en Ierland) en hun persoonlijke verhalen. Een hard leven met veel slachtoffers tijdens de grootste mijnramp in NZ. We reden door naar Nelson Creek. Daar start een wandeling door een goudmijngebied. Het begint door een kleine uitgegraven tunnel van ong. 20 m. gevolgd door een lange wiebelende loopbrug waar je maar met 5 personen tegelijk op mag. Een schitterende wandeling met halverwege een klein meertje beheerd door een mooie blauwe ijsvogel. Overal waren smalle gangen gegraven om waterkracht te creeeren. Dit werd gebruikt om goud uit het gesteente te spoelen. Nu kan je nog steeds goudpannen huren om je slag te slaan. We zagen een fam.die al aardig wat stukjes opgevist hadden. Phil heeft nog even gezwommen in de creek.
10 km voor Reefton ligt Slab Hut Creek. Een prachtige natuurcamping in de bocht van een rivier. Supermooi maar veel last van Sandflies. Het kampvuurtje hield ze iets van ons af.
De 11e gaan we door Reefton waar we dit schrijven voor de bieb. Wifi was tot nog toe erg slecht onderweg. We gaan zo richting Springs Junction en zijn van plan om op Marble Hill in de bergen te overnachten, wederom een natuurcamping.

1. Richarda:
    11 januari 2015
    Geweldig ....wat een belevenissen. Geen goud gevonden ;-) ?
  2. Richarda:
    11 januari 2015
    Wat leuk om voor de bibliotheek te schrijven.
    Straks beroemd in DownUnder ;-) Geweldig
  3. Evert en Marianne:
    11 januari 2015
    wAT een belevenis!!! Hebben jullie geen Deet voor al die insecten?